20 april, 2020

Veilig en snel identificeren met je smartphone bij een nieuwe rekening

Als nieuwe klant bij een bank moet je je volgens de wet eerst identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Nu we in deze tijd steeds meer op afstand doen, kunnen nieuwe technieken ons helpen om sneller en veiliger te identificeren. We ontwikkelden en testten een real-time identificatie bij het openen van een nieuwe betaalrekening.

Langskomen met je ID-bewijs verleden tijd

Vroeger moest je langs een kantoor of winkel van de bank om je daar te laten identificeren met een geldig legitimatiebewijs. Dat kan natuurlijk nog steeds. Maar als je je rekening online opent, wil je de identificatie het liefst ook online vanuit huis en 24/7 kunnen doen. Zowel voor de klant als voor ons als bank een voordeel.

Fraude voorkomen

Om misbruik van het betalingsverkeer tegen te gaan is het belangrijk dat we weten wie bij ons een rekening opent. Soms proberen fraudeurs rekeningen te openen met valse paspoorten. Meestal herkennen onze medewerkers deze meteen, maar heel af en toe is zo’n vals paspoort op het blote oog bijna niet van echt te onderscheiden. Om hierbij te helpen, ontwikkelden we nieuwe technieken die dit makkelijker maken.

Real-time identificatie met 2 nieuwe technieken

Voor een snellere en veilige identificatie maken we gebruik van twee technieken die in bijna elke telefoon te vinden zijn. Eén is minder bekend in telefoons, maar heeft iedereen in z’n portemonnee zitten: de contactloze NFC-chip. Net als elke betaalpas heeft ook bijna elke telefoon deze techniek. De tweede techniek gebruiken veel mensen bijna dagelijks: de selfie-camera.

1) Fraudecheck met NFC-chip

We checken of er gerommeld is met het ID-bewijs en of het een origineel is. Dat doen we door de NFC-chip in je ID-bewijs te lezen en de chip te testen met meerdere berekeningen. Is er gerommeld met de chip? Dan kloppen deze uitkomsten niet en wordt het ID-bewijs afgekeurd. Een NFC chip is een goed beveiligde chip die contactloos uitgelezen kan worden.

Deze chip in je ID-bewijs is te vergelijken met de chip in je betaalpas, maar dan met andere informatie. Hier staat bijvoorbeeld ook je foto van je ID-bewijs op. Die kopiëren we en slaan we op, zodat we in het vervolg weten hoe je eruit ziet. In het filmpje hieronder zie je hoe het werkt.

 

2) Identificeren met je gezicht

De tweede techniek is een filmpje van je gezicht met je selfie-camera. Dit filmpje vergelijken we met je pasfoto op je NFC-chip. Zo weten we zeker of jij de eigenaar bent van het ID-bewijs.

gezichtsherkenning identificatie
Gezichtsherkenning met een selfie

Twee vliegen in één klap

Met deze technieken kunnen we direct het identificatieproces afronden. En kun je gelijk je gloednieuwe rekening gebruiken. Deze manier van identificeren is net zo veilig als het identificeren aan de balie.

Sterker nog: de techniek checkt op eigenschappen die je als mens niet bewust ziet. Denk aan de exacte afstand tussen je ooghoek en het puntje van je neus. Deze software ziet daarom naast globale gelijkenis ook de punten die met ouder worden nauwelijks wijzigen.

Daarnaast kunnen we controleren of er gesjoemeld is met het ID-bewijs. Dat is fysiek soms erg moeilijk vast te stellen, omdat fraudeurs hier steeds beter in worden. Deze techniek is moeilijk om de tuin te leiden.

Privacy

Dit is een ander soort gezichtsherkenning dan je misschien van je smartphone gewend bent. We gebruiken de vergelijking tussen de foto van je ID bewijs en het filmpje alleen zodat je op afstand een product kan openen. De data van je paspoort slaan we goed beveiligd op, zoals dat nu ook al gebeurt bij het openen van een rekening. Deze data gebruiken we niet voor andere processen of diensten van de bank. Als we voor een ander proces willen weten wie je bent, vragen we je om een digipas, (mobiele) pincode of ander beveiligingsmiddel waarmee je je hebt aangemeld.

Pilot identificatie

Voordat we de nieuwe functionaliteit aanbieden aan nieuwe klanten, willen we deze techniek uitgebreid testen. Daarom hebben we de techniek ingebouwd in een test-app. Collega’s en klanten hebben vervolgens getest wat goed en wat minder goed ging. De bevindingen uit deze test hebben we verwerkt, zodat de app nog beter werkt.

In 2020 gaan we verder aan de slag om deze snelle en veilig identificatie mogelijk te maken voor onze klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS.

contact person

Arvid Verstraten

Innovatiemanager Betalen Contact Opnemen

Privacy