1 november, 2018

Tool om onterechte toeslagen te voorkomen

 Terugbetalen onterechte toeslagen is een substantieel probleem binnen de Nederlandse samenleving. Maar liefst 17% van alle toeslagen wordt onterecht uitgekeerd. Dit komt neer op een totaalbedrag van 20 miljard euro. En die 20 miljard moet dus weer terug betaald worden, vaak door mensen die het niet erg breed hebben en op de toeslag rekenen. Dat blijkt uit gegevens die de belastingdienst openbaar heeft gemaakt (bron: NOS).

Onterechte toeslagen zorgen voor financiële problemen

Een toeslag is een voorschot en pas later (soms pas na 3 jaar!) wordt er gecheckt of er eigenlijk wel recht was op die toeslag. Daar waar iemand bij het aanvragen van de toeslag aan de criteria voldeed en dus recht had op de toeslag, kan dit een jaar later weer anders zijn (bijv. door stijging van inkomen, samenwonen, trouwen, enzovoorts).

De Volksbank benoemt dit probleem

Uitgaande van 17% foutieve toeslagen betekent dit dat er ongeveer 60.000 toeslagen onterecht gestort worden bij onze klanten (en dus terugbetaald moeten worden). Kortom, het is een substantieel probleem binnen de Nederlandse samenleving. Vanuit haar missie Bankieren met de menselijke maat heeft De Volksbank hier een aanpak voor ontwikkeld.

Signaleren

Het doel is te signaleren als de situatie van een klant verandert waardoor er mogelijk geen recht meer is op toeslag. Door een vroege signaleren wordt het bedrag dat terugbetaald moet worden veel kleiner of misschien zelf voorkomen. Tijdens de Volksbank hackathon is gewerkt aan het fundamentele vraagstuk ‘Kunnen we klanten behoeden van financiële problemen door onterechte toeslagen?’. Met behulp van een Google Design Sprint is het probleem dieper uitgewerkt en is er samen met klanten een prototype van de Toeslagencheck getest.

We hebben respondenten geworven met een facebookpost die direct veel losmaakte. Gedurende de interviews met klanten hebben we meer inzicht gekregen in het probleem. We hoorden o.a. het verhaal van een jongeman die maar liefst €9.000,- terug moest betalen aan huurtoeslag. De reden hiervoor is omdat hij overuren heeft gedraaid waardoor zijn bruto inkomen net over de grens van de criteria van toeslag kwam. Pas na 2,5 jaar ontving hij een brief van de belastingdienst. Dit hadden wij wellicht eerder kunnen signaleren.

Met een waarschuwing op het moment dat we op basis van transactie-data een verandering zien, kunnen we klanten helpen en activeren om te checken of hun toeslag nog correct is. Tijdens het ontwikkelen en testen van het prototype hebben we geleerd dat klanten aangenaam verrast zijn met hulp van de bank om onterechte toeslagen te voorkomen.

Prototype testen en doorontwikkelen

De belangrijkste stap is nu om van de Toeslagencheck een Minimal Viable Product (M.V.P.) te gaan ontwikkelen. Het prototype moet verfijnd worden en verder getest worden in onze beta-app Sl!m. In deze de Volksbank app testen we de nieuwste functies en ideeën op het gebied van financiële weerbaarheid en duurzaamheid. De definitieve versie van de Toeslagencheck wordt daarna beschikbaar gesteld voor alle klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS.

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens het ontwikkelen en testen van het prototype hebben we geleerd dat klanten aangenaam verrast zijn met hulp van de bank om onterechte toeslagen te voorkomen. Dit wordt als logisch ervaren en maakt dat klanten direct in actiemodus schieten: uitzoeken hoe het precies zit bij de belastingdienst.

contact person

Michiel Sollet

Innovatiemanager Financiële Weerbaarheid Contact Opnemen

Privacy