08 jan 2021

Seintje om slimmer om te gaan met je centen

Slimme, data-driven seintjes. We zien ze overal….Zoals een seintje van de telefoonprovider als de databundel bijna op is. Het seintje van Netflix als er nieuwe afleveringen zijn van een favoriete serie. Of seintjes bij het inloggen op Google vanaf een onbekend apparaat. Ook de Volksbank geeft seintjes.

Slim seintje: klopt je toeslag nog?

Het huidige systeem bij de Belastingdienst voor toeslagen was de aanleiding voor het uitdenken van een nieuw slim seintje. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2018 blijkt dat een kwart van alle toeslagen te hoog is. En dan achteraf terugbetaald moet worden. Om te voorkomen dat klanten hierdoor mogelijk in de problemen komen, hebben we de toeslagchecker ontwikkeld.

Deze slimme tool signaleert met data-analyses als klanten mogelijk een te hoog bedrag aan zorg- of huurtoeslag ontvangen. Mocht dat blijken uit onze data? Dan krijgen klanten hierover een seintje. Dit kan er in de toekomst zo uitzien, bijvoorbeeld via een seintje in de mobiel bankieren app.

toeslagchecker bericht

Resultaten toeslagchecker

Een eerste pilot bij 200 klanten van SNS is door deze groep goed ontvangen. 75% is positief over het seintje, 15% neutraal en 10% wil het liever niet. De twee daarop volgende testen naar alle klanten, die aangaven seintjes en tips van SNS te willen ontvangen, laten vergelijkbare resultaten zien. Ditzelfde geldt voor een test onder ongeveer 1.500 klanten die volgens het datamodel mogelijk te veel zorgtoeslag ontvangen.

Seintjes uit klantonderzoek

Het merendeel van de klanten vindt het fijn als de bank meedenkt en helpt met financiën, zo blijkt uit onderzoek en gesprekken met klanten. Vaak verwacht men dit ook van een bank. ‘Waarom doen jullie dit niet al lang…jullie zien toch alles al?’ Vanuit deze feedback onderzoeken we samen met klanten welke seintjes we nog meer kunnen aanbieden zodat zij meer grip op hun geldzaken en dus meer financiële rust krijgen.

Slimme seintjes van SNS

Klanten van SNS zijn al bekend met het krijgen van seintjes als het slimmer kan, dit zijn onze Slimme seintjes. Denk aan een seintje als het salaris gestort is, of als het saldo onder een bepaald bedrag komt. Maar ook als de hypotheekrente omlaag kan. Of een seintje als er storm op komst is in een specifieke regio. Het seintje over toeslagen is hier een mooie toevoeging op.

seintjes saldo storm

Mensen verder helpen met financieel overzicht

Maatschappelijke problemen en onderzoeken blijven voor ons belangrijke bronnen bij het ontwikkelen van data-driven seintjes. Zo blijkt uit onderzoek van het NIBUD dat ongeveer 30% van de mensen langer vast zit aan een abonnement dan zij vooraf hadden gedacht. Een seintje over aflopende contracten kan hier dan een handje bij helpen.

Ook blijkt dat vier op de tien Nederlanders van 18 tot 65 jaar moeite heeft om het overzicht over hun financiën te houden. Doordat veel rekeningen niet langer op de deurmat vallen, zien mensen ze vaker over het hoofd. Seintjes over komende incasso’s, doorlopende abonnementen en het moment van afschrijven geven het overzicht weer terug. De Volksbank onderzoekt daarom ook wat mogelijk is om seintjes persoonlijker en zo relevanter te maken.

Naast de inhoud van de seintjes onderzoeken we ook het communicatiekanaal. Is SMS of e-mail een logische plek om het seintje te krijgen? Of willen klanten liever een pushbericht in de app? En op welk moment kunnen we de seintjes het best communiceren? Deze vragen testen we in een kwalitatief klantonderzoek.

Bedenk jij het volgende slimme seintje?

Weet jij een slim seintje om onze klanten financieel gezond te houden? Laat dan van je horen! Wie weet maken we van jouw seintje het volgende prototype.