2 juli, 2020

Onder druk wordt alles vloeibaar

Digitale transformatie. We zijn er al een tijdje mee bezig. Niet alle bedrijven gaan even snel. Toch was het al een tijdje duidelijk dat bedrijven die niet mee gingen in deze ‘vaart der volkeren’ achterstand opliepen ten opzichte van bedrijven die het wel deden.

Maar ja, gevestigde belangen, mislukte projecten, te hoge kosten, te lange doorlooptijden, cultuur issues. Er waren voor sommige bedrijven altijd wel excuses waarom het niet (nu) gebeurde.

En toen kwam de coronacrisis. En we moesten wel. Het was pompen of verzuipen. Waar de nodige bedrijven de implementatie van bepaalde digitaliseringsprojecten eerst moeilijk en duur vonden met een looptijd van minstens een jaar. Krijgen ze het plotseling met minimale middelen binnen enkele dagen voor elkaar.

Zo zie je maar. Zoals laatst iemand zij: een plan is een set leugens bedoeld om mensen dat besluit te laten nemen dat je wilt dat ze nemen.

In veel gevallen is zo’n plan er zodat er juist wél iets doorgaat. Dan krijg je van die leuke hockeystick-grafiekjes over te verwachten inkomsten, sterke overschattingen van de potentiële markten, het weglaten van allerhande bijkomende kosten. Je kent het wel.

Maar er zijn dus kennelijk ook de nodige plannen om dingen vooral niét door te laten gaan. Door de kosten sterk te overdrijven. Door allerlei belemmeringen te zien die er misschien helemaal niet zijn, of in ieder geval minder groot zijn.

Plannen zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het om de wíl om iets te doen. Als de wil er is dan is er veel meer mogelijk. En als we iets écht willen, vinden we anders wel een manier om het voor elkaar te krijgen.

Wat dat betreft zijn het nu mooie tijden voor innovaties. Veel van het oude kan of mag niet meer. We moeten dus wel vernieuwen en proberen. Oude patronen worden nu met ‘geweld’ doorbroken. Er is nu veel meer bespreekbaar. En dan blijkt er ook veel meer te kunnen. Niet alleen meer, maar ook nog eens veel sneller.

Al is de aanleiding (COVID-19) niet leuk, de huidige situatie biedt de nodige kansen. Kansen voor vernieuwing. En als we dat dan vanuit de menselijke maat benaderen, dan zijn het niet alleen opportunistische kansen om daar zelf beter van te worden, maar kunnen we echte verbeteringen voor de samenleving verwezenlijking.

Laten we op zoek gaan naar dat soort kansen. Laten we als samenleving het momentum pakken en het in de goede richting duwen…

Robert Enters neemt je in zijn columns mee in de wereld van financiële innovatie, trends en ontwikkelingen.

contact person

Robert Enters

Strateeg & trendwatcher Contact Opnemen

Privacy