25 januari, 2019

Bankieren met je stem: superhandig en drempelverlagend

Sinds kort kunnen gebruikers van de Sl!m app via stembediening het saldo hun bankrekening opvragen. Superhandig voor bijvoorbeeld thuis op de bank. Maar ook drempelverlagend voor mensen met een visuele beperking. De komende tijd gaan we testen hoe we spraakgestuurde oplossingen zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op de wensen van gebruikers. 

Klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS kunnen in de mobiel bankieren app Sl!m de nieuwste innovaties testen. Het is nu mogelijk om te bankieren met je stem via de Google Assistant (app van Google voor stembediening van een smartphone). Op Android, iPhone of via je Google Home kan spraakbesturing worden gebruikt door “Ok Google, praat met Slim Mobiel Bankieren” te zeggen. Vervolgens kan een Sl!m gebruiker het huidige saldo of de laatste transactie opvragen, of een overboeking op de verzendlijst zetten. Opdrachten kunnen ook direct worden geven door “Ok Google, vraag aan Slim Mobiel Bankieren wat mijn saldo is” te zeggen.

Google Assistant

Waarom mobiel bankieren via stembediening?
Bankieren wordt steeds makkelijker gemaakt . Met apps kunnen we heel eenvoudig saldo checken, geld overmaken en terugvragen. De volgende stap lijkt spraakbesturing te worden. Voor velen  is deze technologie een extra handigheid, voor mensen met een visuele beperking kan het een zeer waardevolle aanvulling zijn om te kunnen bankieren. Voor hen is het werken met smartphones niet zo vanzelfsprekend. Op de website van SNS zetten we ons al in voor het drempelvrij beschikbaar maken van onze diensten. Een (volledig) spraak gestuurde interface maakt het mogelijk om diverse zaken te kunnen regelen zonder hiervoor een scherm te gebruiken.

Hoe is het ontstaan?
In mei 2018 is door Marc Rijken, Casper Schobers, Ivan Horn en Wouter Poncin tijdens de hackathon een proof of concept gemaakt van bankieren via de Google Home. In dit eerder verschenen artikel lees je daar meer over.

Is het veilig? Slim Google Assistant
Als een Sl!m gebruiker stembediening activeert wordt toestemming gegeven aan Google om gegevens te gebruiken. Zij krijgen geen toegang tot een bankrekening, alleen de tekst van het betreffende verzoek wordt via Google gestuurd. Die tekst kan het saldo of transactie bevatten. De kans is klein dat anderen jouw saldo of transactie via Google Assistant kunnen opvragen. Door de technologie Voice Match kan Google wordt herkend wie de gebruiker is. Overboekingen moeten daarnaast altijd in mobiel bankieren worden ondertekend. En stembediening staat niet automatisch aan. Je kunt dit zelf aanzetten in mobiel bankieren.

Wat gaat er nog meer komen?
Op dit moment is de functionaliteit nog beperkt, maar de basis is gelegd voor verdere integratie met andere informatie uit bijvoorbeeld de huidige mobiel bankieren app. We gaan sowieso aan de slag om het mogelijk te maken om een rekening te kiezen, en we denken aan het toevoegen van informatie uit MijnBudget. Later gaan we ook kijken naar het toevoegen van visuele elementen voor het gebruik op de Google Home Hub. En ook niet onbelangrijk: we luisteren naar de wensen van onze gebruikers!

Feedback!
Bankier je bij ASN Bank, RegioBank of SNS en wil je bankieren met je stem proberen? Download dan Sl!m via onderstaande links.

Meer weten?
Wil je meer weten of neem dan contact met ons op. Ook als je een innovatief idee hebt om maatschappelijke impact te maken.

contact person

Wouter Poncin

Contact Opnemen

Privacy