6 maart, 2019

Na 12.000 jaar weer terug bij ’af’

Even een stapje terug in de tijd. Zo’n 12.000 jaar terug. Voor het einde van de ijstijd (~10.000 BC) leefden we in een periode van overvloed. Kennis, over welke bessen eetbaar zijn en hoe dieren zich gedragen, en verhalen om morele lessen over te brengen en te entertainen waren de ‘betaalmiddelen’ tussen mensen.

Kortom, informatie was ‘geld’. We hoefden nauwelijks moeite te doen om eten te vinden. En ook andere dingen die we nodig hadden, lagen letterlijk voor het oprapen. Iedereen was ‘self-sufficient’ en we hadden een zeer egalitaire samenleving met grote gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.

Met het einde van de ijstijd en veranderende realiteit gingen we een lange periode van schaarste in. We moesten onze spullen beschermen en verdedigen waarmee kracht (wet van de sterkste) de overhand nam. We kregen een steeds masculinere samenleving.

Maar met de verregaande digitalisering en nieuwe manieren van produceren staan we aan de vooravond van een periode waarin we weer overvloed kennen. Digitale producten kunnen ‘gratis’ vermenigvuldigd worden. Voedsel en andere producten worden steeds goedkoper en zijn overal beschikbaar.

Mensen worden ook in toenemende mate weer ‘self-sufficient’. Qua elektriciteit doen we dat bijvoorbeeld met zonnepanelen en warmtepompen. Qua voedsel eten we onze eigen verbouwde groenten of eieren die onze eigen kippen leggen. De vrouwelijke waarden nemen in kracht toe, we zijn er nog lang niet, maar we kruipen steeds dichter bij een egalitairdere samenleving. Data is het nieuwe goud van dit tijdperk…

Klinkt allemaal erg bekend. Als we er zo door de oogharen naar kijken, zien we na 12.000 jaar van schaarste in toenemende mate een samenleving waarin we in feite alles al hebben. Vooral in de Westerse wereld. We bewegen ons richting een wereld van, vooral materiële, overvloed.

Met de materiële behoeften grotendeels wel vervuld, zoeken we steeds meer naar erkenning. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de eigenschappen en waarden die nodig zijn om in zo’n wereld te functioneren en succesvol te zijn. We zitten in een transitie van een ‘harde’ samenleving waar ratio, bezit en macht de boventoon vieren naar een samenleving waar we individueel geluk, kwaliteit van leven (sociaal en qua milieu), intuïtie en gelijkwaardigheid steeds belangrijker vinden.

Waar we in het verleden mensen vooral als ‘resources’, ‘klanten’ of ‘burgers’ typeren, zullen we elkaar weer gewoon als ‘mens’ moeten zien. Mensen met eigen ideeën, waarden en dromen. Kortom, er is meer behoefte aan de menselijke maat…

Robert Enters neemt je in zijn column elke maand mee in de wereld van financiële innovatie, trends en ontwikkelingen.

contact person

Robert Enters

Strateeg & trendwatcher Contact Opnemen

Privacy