4 november, 2019

Innovatie =/= Vooruitgang

Ja, ik werk bij de afdeling Innovatie en ben er heilig van overtuigd dat we als bedrijf hier hard mee aan de slag moeten, willen we relevant blijven voor onze klanten. Innovatie is bij uitstek nodig om ons aan te passen in deze wereld van snelle veranderingen. En zoals we van Darwin geleerd hebben: die soorten die zich het beste aanpassen overleven. Niet de sterkste. Niet de slimste. En zeker niet de grootste. Kijk maar naar de dinosaurussen…

Het is zeker waar dat innovatie en alle technische ontwikkelingen allemaal schitterend (kunnen) zijn. Innovaties hebben ons leven makkelijker gemaakt in veel aspecten. We zijn gezonder, leven langer en hebben vele malen meer spulletjes om ons heen. We kunnen de hele wereld afreizen en hebben meer kennis tot onze beschikking dan wie op welk moment in de historie ooit.

Maar toch… We moeten niet uit het oog verliezen dat niet elke innovatie altijd goed is. Of in ieder geval, dat (technische) innovaties ook een schaduwkant hebben. Denk aan de atoombom. De impact op het milieu van veel uitvindingen. De negatieve effecten van de smartphone en social media. En ga zo maar door.

De afgelopen decennia hebben veel mensen technische ontwikkelingen gelijkgeschakeld met vooruitgang. Dat is echter een verkeerde redenering. We komen er steeds meer achter dat de recente ‘uitvindingen’ zoals het internet, social media, AI etc. niet alleen maar positief zijn.

We worden steeds meer geconfronteerd met de schaduwzijde van ontwikkelingen. Langzaam groeit het besef dat innovatie an sich niet hetzelfde is als Vooruitgang. Vooruitgang impliceert dat we er als mensheid ECHT beter van worden. Het gaat niet alleen om wat er kan, wat er mogelijk is. Het gaat er meer om wat wenselijk is.

Pas als de innovatie ons op ethische wijze echt verder brengt en beter maakt als mens kunnen we spreken van Vooruitgang. Je zou kunnen zeggen dat innovatie vooral ‘slim’ is, maar niet per sé ook ‘wijs’ is. Echte vooruitgang boeken we pas als we ‘slim’ en ‘wijs’ combineren. Innovatie met de menselijke maat zeg maar….

Het devies moet niet zijn: ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. We moeten toe naar een: ‘Niet omdat het kan, maar omdat het goed voor de mensheid is’.

Robert Enters neemt je in zijn columns mee in de wereld van financiële innovatie, trends en ontwikkelingen.

contact person

Robert Enters

Strateeg & trendwatcher Contact Opnemen

Privacy