10 oktober, 2018

Bankzaken regelen met je stem

Waarom zou je niet gewoon via je stem je bankzaken kunnen regelen? Niet alleen handig omdat je niet meer hoeft te typen, maar ook drempelverlagend voor meer dan 350.000 mensen met een visuele beperking (bron: Oogfonds.nl).

Bankieren wordt steeds makkelijker gemaakt voor mensen. Met apps kunnen mensen heel eenvoudig hun saldo checken, geld overmaken en terugvragen. De volgende stap lijkt spraakbesturing te worden. Apple, Google, Microsoft en Amazon gebruiken dit al. Op de smartphone, maar ook thuis via bijvoorbeeld de Google Home en Apple Homepod.

Google Home

Voor veel mensen is deze technologie een extra handigheid. Voor mensen met een visuele beperking kan het een zeer waardevolle aanvulling zijn om te kunnen bankieren. Voor deze mensen is het werken met smartphones niet zo vanzelfsprekend. Op de website van SNS zetten we ons al in voor het drempelvij beschikbaar maken van onze diensten. Een (volledig) spraakgestuurde interface maakt het mogelijk om diverse zaken te kunnen regelen zonder hiervoor een scherm te gebruiken.

Voordelen

  • Opdrachten geven zonder menu’s te doorlopen.
  • Handsfree bankieren.

Aanpak
In mei 2018 vond de jaarlijkse hackathon van de Volksbank plaats. Iedere collega heeft tijdens de hackathon de ruimte om samen met een team te laten zien hoe hij bankieren met de menselijk maat mogelijk kan maken. Eén van de teams wilde het mogelijkmaken om als klant te praten met je bankieren app.

Het team koos ervoor om met Google Home aan de slag te gaan. Deze techniek is recentelijk beschikbaar gekomen in het Nederlands op Android-telefoons.

Google biedt een eenvoudige webinterface om gesprekken samen te stellen. Zo komen we te weten wat iemand aan ons vraagt. De meeste tijd ging zitten in het (veilig) koppelen van Google Home met de bankieren app. Doordat we werkten met een multidisciplinair team, hadden alle deskundigheid aan boord om dit als prototype te realiseren.

Resultaat
Na 20 uur was de spraakinterface gereed. Tijdens de presentatie van de oplossing werd met een werkend prototype getoond dat het mogelijk was om via spraak te bankieren.

Op dit moment wordt de oplossing uit de hackathon verder verbeterd en gereed gemaakt om aan te bieden aan gebruikers van de Sl!m béta mobiel bankieren app (klik hier voor meer informatie over Sl!m). Zodra de functie daarin uitvoerig getest is komt het beschikbaar in de ASN Bank, RegioBank en SNS mobiel bankieren app.

Ook meedoen aan Volksbank hackathon?
Ieder jaar organiseert de Volksbank een hackathon waarin we met medewerkers en externen in 24 uur oplossingen realiseren om bankieren met de menselijke maat mogelijk te maken. Heb jij ook een innovatief idee en wil je meedoen met de hackathon? Meld je onderaan deze pagina aan voor onze nieuwsbrief en je hoort als eerste wanneer je je kunt aanmelden.

contact person

Wouter Poncin

Contact Opnemen

Privacy